söndag 22 november 2015

Brev från tomten

Ja ni läste rätt, brev FRÅN tomten. Vilket barn vill inte ha brev från tomten, vilken lycka att få svar om man själv skickat brev till honom.

Minns själv hur jag skrev min önskelista och skickade iväg den med frimärke och allt. Vad jag inte visste då var att mitt brev till tomten hamnade på postterminalen i Tomteboda, där barns brev till tomten hamnat under väldigt många årtionde. Däremot minns jag besvikelsen över att jag inte fick något svar av tomten, men fick förklarat att tomten får så många brev att han inte hinner svara.

Nu kan man dock få brev från tomten, något som jag nappade på med en gång. Så i år kommer mina barn få varsitt brev från tomten i brevlådan. Längtar efter att få se i allafall lillans tindrande ögon när hon får brevet och vi läser det för henne. Lillen tror jag är lite för liten, men han ska såklart få ett han med.

Jag har hittat tre olika sätt att få brev från tomten om man nu inte själv vill knåpa ihop ett och ge barnen. Nedan kan ni läsa om de tre jag fann; postnord.se, tomtebrevet.se och tomtenskriverbrev.se


 

På postnord.se skriver man följande:
"Varje år kommer tusentals brev till tomten från hela världen. Breven börjar komma redan på våren och fortsätter under hela året, med kulmen i november och december.

Vissa barn skriver vad de allra helst önskar sig i julklapp, medan andra mest är oroliga för att tomten ska göra sig illa när han hoppar ned i en brinnande eller för trång skorsten. Några ritar kartor så att han ska hitta dem trots att de firar jul någon annanstans i Sverige eller kanske utomlands.
 
Föremålen för barnens önskan skiljer sig. Någon önskar sig en hundvalp, medan en annan vill ha en stor jordgubbe. Ett barn önskar en dator till lillasystern medan en annan bara vill ha en hälsning från tomten. En pojke erbjuder sina tjänster, och skriver att om tomten har det jäktigt i jul så är det bara att höra av sig.
 
Redan på 1800-talet började barn att skriva till tomten. Det var tidningen ”Jultomten” som ville stimulera de ungas fantasi och skapa glädje i de svenska hemmen. Tidningen startades av svenska läraretidningsförlaget 1891 och utkom en gång om året. Många barn skrev till tidningen och när den lades ned 1935 fortsatte många att skriva till ”Jultomten”. Numera hanterar PostNord breven till tomten och alla barn som lämnar sin adress får en hälsning till svar. "
 
Tomtens adress är:
Tomten
173 00 Tomteboda



tomtebrevet.se skriver man:
"Varje brev är personligt skrivet med barnets namn och ålder, vilket bidrar till överraskningen. Innehållet varieras från år till år. På brevet finns en ett fint äkta lacksigill som bevarar den gammeldags och genuina julkänslan. Sigillet lackas på förhand. På brevet finns en fin Nordpolenstämpel som bidrar till den där äkta julkänslan. I stämpeln står det “Nordpolen Express”. "

tomtenskriverbrev.se skriver man:
"Låt ditt barn bli ett av de lyckliga som får ett alldeles personligt brev från Tomten. Väntan på julafton och dess magi blir en aning kortare med ett spännande brev från självaste Tomten.
Breven har ett unikt innehåll för varje år, det finns ingen risk att de barn som fick brevet tidigare år kommer att få samma innehåll i årets brev. Varje brev är ställt personligen till varje barn och innehåller en spännande berättelse ur Tomtens liv och leverne. "

 

1 kommentar:

  1. Åh tack för tipset! Jag vet vad vi ska göra här imorgon!

    HTTP://Julilunna.wordpress.com

    SvaraRadera