söndag 22 november 2015

Rudolfs kokostoppar

Kokostoppar går snabbt och enkelt att göra. Dekorera dem med lite "renhorn" av choklad och en röd nos av chokladlins så har du fått Rudolf med röda mulen. Kokostopparna kan du göra redan nu och frysa in. Ta upp dem till adventsfikat, glöggminglet eller vilken av alla bjudningar du har till jul och dekorera dem. En klar julstämnings höjare till din bjudning!

RUDOLFS KOKOSTOPPAR
ca 20st

Ingredienser:
50 g smör/margarin
2 ägg
1 dl strösocker
200 g kokosflingor
rivet skal av 12 citron

Dekorering:
ca 100-200 gr blockchoklad (ljus eller mörk)
Röda chokladlinser (non stop)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en skål. Tillsätt kokosflingor, limeskal och smör och rör ihop. Låt smeten stå och svälla i 10 min. Klicka ut smeten med hjälp av två skedar och forma till 20 toppar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 min. Låt svalna.

Smält choklad över vattenbad. Spritsa ut ”renhorn” i form av ett Y på ett bakplåtspapper. Jag använde mig av en vanlig smal målarpensel för att forma hornen, tror att det även skulle fungera med en tandpetare. Låt stelna i kylen. Gör två hål i varje kaka och tryck ner två ”renhorn”. Klistra fast en röd chokladlins med lite smält choklad. Om du vill kan du även göra två ögon med smält choklad. Servera!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar