söndag 1 november 2015

Saffransbullar

1 november och bara fyra veckor till första advent!!!
Nu närmar sig julen med stormsteg. Baka saffransbullar borde väl vara ett av det bästa sättet att fira in november på tycker jag. Bra att baka dem redan nu och ladda frysen med, så finns det när andan faller på och det brukar den ju göra ganska ofta, i alla fall för mig.

SAFFRANSBULLAR
ca 30-35 bullar

Ingredienser:
25 gr jäst
3 dl kylskåpskall mjölk
1,5 dl socker
1 pkt saffran (ta 2 pkt om du vill ha mer saffran smak än jag)
100 gr rumsvarmt smör/margarin
250 gr kesella/kvarg
1 ägg
½ tsk salt
10-15 dl vetemjöl

Fyllning:
150 gr smör/margarin
150 gr mandelmassa
0,75 dl socker

1 ägg till pensling
Pärlsocker att strö över bullarna (kan uteslutas)

Gör så här:
Häll lite av den kalla mjölken i en bunke och smula ner jästen. Rör tills jästen löst sig helt. Häll resten av mjölken, socker, salt och saffran (stöt saffran innan med lite socker) och rör om. Tillsätt vetemjölet (ca 8 dl), kesellan och ägget, rör ner smöret i bitar. Tillsätt mer vetemjöl tills degen släpper kanterna på bunken. Tänk på att ta lite vetemjöl i taget, hellre för kladdig deg än för fast.

Låt jäsa 2 timmar under bakduk. Rör ihop ingredienserna till fyllningen.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel. Bred ut hälften av fyllningen på varje rektangel. Rulla ihop den på långsidan och skär varje rulle i lagom stora bitar och lägg på plåt med antingen bullformar eller bakplåtspapper och täck dem med bakduk. Låt jäsa ca 1 timme.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 5-10 min, tills det fått en gyllenbrun färg. Gräddningstiden beror på din ugn, håll koll på bullarna efter 5 min så att de inte bränns. Låt svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar